วันเสาร์ที่ 23 มกราคม พ.ศ. 2553

Queer Eye for the Japanese Guy? Commodified Male Sexuality in a Tokyo Host Club

Queer Eye for the Japanese Guy? Commodified Male Sexuality in a TokyoHost Club

Akiko Takeyama

บทคัดย่อในงานการประชุมวิชาการConsuming Sexในการประชุมนานาชาติ เพศวิถี เพศภาวะ และสิทธิในเอเชีย: การประชุมนานาชาติครั้งแรกว่าด้วยเรื่องเควียร์ศึกษา (Sexualities, Genders, and Rights in Asia, 1st International Conference of Asian Queer Studies) จัดโดยโครงการจัดตั้งสำนักงานสิทธิมนุษยชนศึกษาและพัฒนาสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล และเครือข่ายเควียร์แห่งภาคพื้นเอเชียแปซิฟิก ระหว่างวันที่ 7-9 กรกฎาคม2548 ณ โรงแรมแอมบาสเดอร์ กรุงเทพมหานคร

The new American TV show, Queer Eye for the Straight Guy, has highlighted the aestheticization of heterosexual men by queer men. The so-called metrosexual phenomenon points to straight men who spend an inordinate amount of time and money on beautifying their appearance and who are willing to embrace their feminine side. However, this is nothing new in Japan. Straight men have been beautifying themselves and embracing, even flaunting, their feminine side since the late 1980s. This phenomenon is particularly evident in Tokyos host clubs where young Japanese men host female customers. These clubs are lavish, female-friendly spaces where male hosts invest heavily in their appearance, using slim bodies, trendy hairstyles and expensive designer suits to attract female customers. It is also a phenomenon that occurs entirely independently of gay influence. This paper demonstrates how the rapidly expanding market for mens fashion and aesthetics, as well as the growth of urban consumer space such as host clubs, have allowed for a freer expression of mens beauty and an increase in social tolerance for mens feminine side. By exploring male beautification practices in the context of Japanese host clubs, it also examines the parameters of apparently transgressive gender formations. Just as critics of the meterosexual trend in the US have argued that the gay men in Queer Eye are nothing more than handmaidens for heteronormativity, I will argue that Japanese hosts, practices ultimately reinscribe even as the they disrupt prevailing heteronormative notions of beauty and romance.

ไม่มีความคิดเห็น: